Uitgelicht - Willem van Spronsen

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "tekenen en schilderen". Deze maand viel het werk van Willem van Spronsen de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Hoe ben je in aanraking gekomen met tekenen en schilderen?
Vooropleiding Koninklijke Academie Den Haag en een uitstekende Middelbare Montessori School met veel extra keuze uren tekenen en schilderen met een uitstekende docent die regelmatig grote tentoonstellingen had bij Pulchri Studio Den Haag. Verder heb ik door mijn werk als directeur van het Rosa Spier Huis veel geluk gehad om de beste leermeesters van Nederland op het gebied van de beeldende kunst te ontmoeten. Zij leerden mij het vak opnieuw. Om enkele namen te noemen: Otto de Kat, Nicolaas Wijnberg, Theo Swagemakers, Marten Toonder. Zij waren bijzonder kritisch, soms meedogenloos, maar met ook met zoveel humor en zo eerlijk over hoe zij de dingen zagen en daarom zo stimulerend. In zoverre ben ik een grote geluksvogel hoe ik het vak heb kunnen leren. Geheel onorthodox.

Wat is het verhaal bij je inzending 'STILL LIFE WITH BLUE JAR' (zie afbeelding hieronder)?
Zie het prachtige gedicht van Gerard Beentjes op Facebook. Uitstekend vertolkt, hoef ik niets aan toe te voegen.

Blauwe kruik (2012), gemengde techniek op aluminium, 50 x 60 cm.
De Bruiloftsgasten (2016), acryl op linnen, 50 x 60 cm.

Vanwaar je fascinatie voor stillevens?
Bij stillevens kun je je als kunstenaar uitleven op kleur en compositie. Geheel vrij. Het begint al bij het opzetten. Daarnaast de verstilling, een innerlijk proces bij het schilderen geeft mij een speciaal gevoel dat niet uit te drukken is. Je zou het kunnen vergelijken met het gevoel dat je krijgt als je een prachtige fuga van Bach hoort. Noem het maar meditatief. Overigens mijn oeuvre is uitermate breed. Van portreten, monumenten en landschappen tot spelende musici.

Hoe zou je je techniek omschrijven?
Ik permiteer me alle technieken die dienstbaar zijn aan het idee dat mij voor ogen staat. Oude en nieuwe technieken en materialen. Papier, linnen, aluminium enzovoorts.

Rijksmuseum Museumplein (2014), pen op papier, 40 x 40 cm.
De tekenaar (2006), gemengde techniek op aluminium, 30 x 30 cm.

Wat wil je met je tekeningen en schilderijen overbrengen? 
Ontroering, verstilling, schoonheid, harmonie, soms humor, soms de eenvoud van de dingen, Ruhe.

Wat is je ambitie?
De dingen die ik hiervoor noemde delen met het publiek. Met de hoop dat een bepaald publiek het herkent en ook ontroerd of blij wordt en de wereld even anders ziet, deze zelfde wereld.

Mijn Dorp (2006), acryl op linnen, 50 x 60 cm.