uitgelicht: Ralf Heynen

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "tekenen en schilderen". Deze maand viel het werk van Ralf Heynen de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Faded Away (2014), olieverf op linnen, 60 x 50 cm

Hoe ben je in aanraking gekomen met schilderen?
'Op de middelbare school had ik tekenen in het eindexamenpakket. Mijn tekenleraar vond dat ik naar de kunstacademie moest, maar ik wilde studeren. Nadat mijn studie antropologie mislukt was vanwege mijn beperkte zichtvermogen, heb ik het schilderen herontdekt. Eerst met acryl en later met olie.'

Wat is het verhaal bij je kunstwerk "Faded away" (zie de afbeelding hierboven)?
'
Het model had net een kikker gevangen die haar weer was ontglipt. Zo gaat het vaker met kansen in het leven.'

Portret van een jonge vrouw, olieverf op paneel, 50 x 40 cm
Pi (Sonsbeek Park) (2015), olieverf op linnen, 50 x 60 cm

Vanwaar je fascinatie voor dit soort onderwerpen?
'Water is prachtige materie. Het oppervlak is geen seconde hetzelfde. De ene keer is het als een spiegel en de andere keer grillig en diffuus.'

Hoe zou je je techniek omschrijven?
'Realistisch met een herkenbare toets. Qua effect lijkt het fotorealistisch, maar van dichtbij zijn het allemaal losse toetsjes.'

Galle (2017), olieverf op paneel, 50 x 40 cm
Lullaby (2017), olieverf op linnen, 100 x 80 cm

Wat wil je met je kunstwerken overbrengen?
'Met de serie waterschilderijen wil ik zintuigen laten prikkelen. De afgelopen tijd heb ik echter ook gewerkt aan een serie schilderijen - genaamd amended - met als onderwerp de discrepantie tussen wat wij zien en wat wij vinden. Op de schilderijen zijn dames afgebeeld met een machinegeweer, maar dan niet op een manier die geweld doet vermoeden. Ik vind het interessant om de discussie over wapengeweld te implementeren en te vervormen tot iets dat absurd lijkt.'

Wat is je ambitie?
'
Ik wil graag nog een groot "schuttersstuk" maken, een groepsportret in de traditie van Frans Hals, maar dan met gewone mensen met hedendaags wapentuig. Ook wil ik nog een keer een muurschildering doen op een vervallen plek, in de trant van Banksy.'

Satsuma (2018), olieverf op linnen, 120 x 100 cm