Uitgelicht: Paul Berkholst

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "tekenen en schilderen". Deze maand viel het werk van Paul Berkholst de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Hoe ben je in aanraking gekomen met tekenen en schilderen? 
'Mijn vroegste herinneringen aan kunst waren onze vakanties in Bergen NH in de jaren 60. We verbleven altijd in het huis van de beroemde schilder Arnout Colnot, waar dochter Clara Colnot woonde. Op de bovenste verdieping was het oude atelier, een magische plek waar we af en toe mochten kijken. Het hele huis hing vol met kunst van onder andere Jan Toorop. Ik denk dat daar mijn eerste fascinatie voor kunst en schilderen vandaan komt. Voor zover ik me herinner heb ik altijd getekend en geschilderd. Ik ben autodidact en heb verder geen kunst opleiding gehad.'

Wat is het verhaal bij je inzending ‘Amsterdamse Tuin’ (zie hieronder)? 
'Mijn inzending 'Amsterdamse Tuin' geeft goed weer dat ik meer met vorm en kleur werk dan dat ik de werkelijkheid weergeef. Vooral de natuur, de bloemen en het groen hebben abstracte vormen die ik ook zo ervaar en schilder.'

Amsterdamse Tuin (2015), acryl op doek, 50 x 50 cm.
Tuin (2015), acryl op doek, 50 x 50 cm.

Vanwaar je fascinatie voor bloemen en stillevens? 
'Bloemstillevens liggen dicht bij de abstracte kunst. Kees Verwey was daar een meester in en dan vooral in zijn aquarellen. Hij opende mij de ogen dat je niet elk blaadje of bloemetje hoeft te schilderen maar dat je ook bloemen kunt suggereren door vorm en kleur.'

Hoe zou je je techniek omschrijven?
'Of het nu mijn meer abstracte kunstwerken zijn of bloemstillevens of landschappen, in feite zijn ze allen verwant. Ik geef ze op dezelfde manier weer: kleur en vorm is dan het belangrijkste. De meeste van mijn aquarel landschappen ontstaan ter plekke "en plein air", de omgeving, de geluiden, het licht en de wind vormen allen de inspiratie tot het maken van het kunstwerk.'

Flowers For Bibiche (2014), acryl op papier, 30 x 40 cm.
Bikbergen heide (2016), aquarel op papier, 30 x 40 cm.

Wat wil je met je schilderijen overbrengen? 
'Wat ik vooral wil overbrengen met mijn schilderijen is laten zien dat abstracte en realistische kunst hand in hand kunnen gaan. Ik ga niet anders te werk in beide disciplines, vormen en kleur ontstaan ter plekke. Eugène Brands heeft eens gezegd: "Ik ga van het idee uit dat ik niet maak maar ontvang. Ik laat het voor een deel buiten mij om gebeuren. Toch is het eindresultaat van mij."'

Wat is je ambitie?
'Het belangrijkste van schilderen is voor mij het proces van het maken. De uitdaging van het witte papier of doek. Het blijft altijd een gevecht en het eindresultaat is niet altijd wat je ervan verwacht.'

Waddendijk bij "De Krassekeet" Texel Oosterend (2016), aquarel op papier, 10,5 x 14,8 cm.