Uitgelicht: Monique Eysink

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "tekenen en schilderen". Deze maand viel het werk van Monique Eysink de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Hoe ben je in aanraking gekomen met tekenen en schilderen?
'Ik tekende altijd al met pastelkrijt, maar omdat ik allergisch begon te worden voor stof wilde ik leren schilderen. Omdat ik geen cursus in de buurt vond, heb ik een cursus schilderen gevolgd bij het NTI. Na het afronden daarvan ontdekte ik de fijnschildertechniek.'

Wat is het verhaal bij de inzending ‘De Laatste Nieuwtjes’ en ‘BFF’?
'De oudere vrouwen zag ik zomaar zitten. Aan alles kon je merkendat ze (hoe verschillend ook) een hechte vriendschap hadden. Die diepe verbondenheid raakte me en maakte dat ik het wilde vastleggen. De jonge meiden zag ik later in dezelfde setting. Weer vier vriendinnen, een andere generatie, een jongere vriendschap maar net zo waardevol. Vol verwachtingen, de toekomst nog onzeker, maar samen sterk.'

BFF (2016), Olieverf op paneel, 40 x 60 cm.
De Laatste Nieuwtjes (2016), Olieverf op paneel, 40 x 60 cm.

Vanwaar je fascinatie voor dit soort onderwerpen?      
'De wereld is vol onrecht en pijn, maar dat krijgt naar mijn mening al genoeg aandacht. Mijn aandacht wordt vaak getrokken door klein geluk: een kind dat volledig opgaat in zijn spel, interactie tussen mensen onderling of tussen mens en dier. Maar ook (Hollandse) landschappen kunnen mij raken.'

Hoe zou je je techniek omschrijven?
'Ik schilder heel realistisch in de fijnschildertechniek. Deze werd al gebruikt door bijv. Rembrandt en Vermeer. Dit gebeurt met olieverf op paneel en begint met een onderschildering in omber en wit. Daarna voeg ik transparante laagjes kleur toe, die plaatselijk weer dekkend worden opgelicht. Dit herhaal ik totdat er veel diepte in het schilderij ontstaat.' 

Houd Stand (2013), Olieverf op paneel, 50 x 40 cm.
In m'n nopjes (2013), Olieverf op paneel, 30 x 40 cm.

Wat wil je met je schilderijen overbrengen?
'Als kunstenaar geniet ik van het proces van scheppen, creëren. Als ik met dit in mijn achterhoofd naar de schepping kijk, kom ik diep onder de indruk van de schoonheid hiervan. Die verwondering wil ik laten zien in mijn schilderijen. Daarnaast wil ik de schoonheid van relaties tussen mensen onderling en met de natuur vastleggen en delen.'

Wat is je ambitie?
'Ik ben laat begonnen met schilderen. En nu ik de techniek beheers, denk ik na over de verhalen die ik wil vertellen. Het feit dat ik christen ben, zal daar zeker richting aan geven. Hoewel ik geniet van het hele schilderproces zou ik het ook mooi vinden als steeds meer mensen mijn schilderijen zouden zien en (her)kennen.'

Onschuld (2012), Olieverf op paneel, 30 x 60 cm.