Uitgelicht: Michael Stockfish

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "tekenen en schilderen". Deze maand viel het werk van Michael Stockfish de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Hoe ben je in aanraking gekomen met tekenen en schilderen?
'Hoogstwaarschijnlijk raakte ik reeds geïnspireerd vanaf het moment dat de eerste klodders eten en drinken door de babykamer en tegen de muur vlogen, want volgens mij ben ik altijd in de weer geweest met creatieve bezigheden zoals tekenen, kleien, lego, muziek maken. Gelukkig kreeg ik dit mee van thuis uit.'

Wat is het verhaal bij het portret 'drawing 50x40cm ink on paper, ©MS2019' - zie afbeelding hieronder?
'Het is een werk uit mijn zwart-wit portrettenserie (met hier en daar wat kleur) waarbij ik realisme en constructieve vormen combineer tot een geheel. Hierbij hoop ik dat ik de kijker kan aanzetten tot interpretatie. Veelal duikt ergens een dier op, want dieren zijn gaaf en we kunnen nog veel van ze leren.'

Beetle, 2019, Inkt op papier, 50 x 40 cm.
Half scull half face, 2017, inkt op papier, 58 x 42 cm.

Vanwaar je fascinatie voor dit soort onderwerpen?
Al doende ontdek ik bepaalde manieren van structuur en onderwerpen. Veelal mensen en natuur, hetgeen ons omringt en onze basis vormt. Sommige series werk ik verder uit, andere laat ik voor wat ze zijn. Maar elke zijweg brengt facetten met zich mee die later te gebruiken zijn.

Hoe zou je je techniek omschrijven?
Deze uitgelichte werken zijn surrealistische tekeningen met inkt, krijt en potlood. Figuratief en zeer gedetailleerd.

Lobster Boy, 2019, inkt en potlood op papier, 50 x 40 cm.
Look at me three, 2016, inkt op papier, 50 x 40 cm.

Wat wil je met je kunstwerken overbrengen?
Het besef dat wij slechts een onderdeel zijn van het geheel. Ondanks dat we het middelpunt vormen in ons eigen leven, zijn we maar een miniem schakeltje in het dynamische spel der krachten.

Wat is je ambitie?
Een allesbepalende factor worden in de kunstwereld... met enige overdrijving (of hou ik me in?) Zonde om ergens halverwege te blijven hangen.

Quiet, 2017, inkt en potlood op papier, 60 x 42 cm.