Uitgelicht: Lydia Belleman

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "tekenen en schilderen". Deze maand viel het werk van Lydia Belleman de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Hoe ben je in aanraking gekomen met tekenen en schilderen?

'Na een loopbaan van meer dan 30 jaar als opera- en concertzangeres, begonnen met mijn twee passie/talent tekenen en schilderen ongeveer 7 à 8 jaar geleden. Ik ben volledig autodidact, maar heb wel mijn hele (zangers)leven geweten dat ik dit ooit zou gaan doen en doe het met heel veel passie en plezier! Mijn voorkeur gaat uit naar portretten van zowel mens als dier, in olieverf en de laatste tijd steeds meer met het prachtige medium pastel, in al zijn vormen.'

Wat is het verhaal bij het onderstaande portret?

'Het portret van het Masaimeisje is voortgekomen uit mijn grote interesse voor Afrika, met al zijn diversiteit en kleuren. Bovendien heb ik 26 mei aanstaande een tentoonstelling in mijn woonplaats, en ik wilde graag 1 onderwerp gebruiken voor mijn werken die ik daar tentoonstel. Vandaar de verschillende portretten met een Afrikaans onderwerp, zowel mens als dier.'

Masaimeisje (2018), pastel,40 x 50 cm.
Portretje in pastel (2018), pastel, 35 x 45 cm.

Vanwaar je fascinatie voor dit soort onderwerpen?

'Alles wat mijn gevoel raakt, wil ik graag vastleggen. Het is voor mij heel belangrijk dat ik een bepaalde emotie heb bij het onderwerp dat ik uitzoek! Ik ga van mijn onderwerpen “houden” als ik er mee bezig ben en doe alles op mijn gevoel. Zowel de kleuren als ook de manier waarop ik het geheel opbouw. Ik heb dit nooit geleerd, maar volg mijn gevoel.'

Hoe zou je je techniek omschrijven?

'Ik volg nogmaals mijn eigen gevoel voor kleur en perfectie en ben pas tevreden als ik heb wat ik voor ogen had in mijn werk. Ik werk puur realistisch, omdat dit is wat bij mij past. Het proces van het opbouwen van de schets tot het eindresultaat dat ik wil bereiken, geeft mij ontzettend veel plezier en bevrediging. Als ik bezig ben weet ik precies het moment dat het voor mij klaar is aan te voelen en wederom: hierin volg ik puur mijn gevoel.'

Leeuw (2019), pastel, 60 x 80 cm.
Olifant (2018), pastel, 50 x 30 cm.

Wat wil je met je kunstwerken overbrengen?

'Wat ik fijn vind aan het maken van mijn portretten, zeker in vergelijking met het beroep van operazangeres, is dat het resultaat pas getoont hoeft te worden als het naar mijn zin is. Zingen is veel directer en moet op het moment suprême goed zijn, anders is je kans voorbij. Beeldende kunst maken is zoveel relaxter en uiteindelijk net zo bevredigend om te tonen aan het publiek als het zingen van een opera, zonder de spanningen van een verkoudheid of gemiste noot. En ik wil graag in mijn portretten dezelfde emotie en gevoel leggen als in mijn zang voorheen. En wil dit heel graag overbrengen aan de kijker.'

Wat is je ambitie?

'Mijn ambitie is toch het steeds meer verbeteren en uitbreiden van mijn talent. Ik kom toch nog maar net kijken in deze beeldende kunstwereld. Wat dat betreft is in het maken van kunst the sky the limit. Al is het een werk in opdracht, dan nog probeer ik dat gevoel en de emotie erin te leggen en hoop dat dit ook te zien en voelen is door diegenen die het aanschouwen.'

Giulia (2019), pastel, 40 x 50 cm.