Uitgelicht: Kees Habraken

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "tekenen en schilderen". Deze maand viel het werk van Kees Habraken de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Hoe ben je in aanraking gekomen met schilderen?
'De kunst, met name de schilderkunst en de toegepaste kunst uit het interbellum interesseert mij bijzonder. Jan Sluijters, Kees van Dongen, Kees Maks, Leo Gestel en Isaac Israëls inspireren mij al jaren. Ook bijvoorbeeld de hedendaagse Belgische kunstenaar Sam Dillemans spreekt enorm tot mijn verbeelding. Ik was mijn hele leven al bezig met tekenen en schilderen en besloot in 2004 naar de Academie voor Schone Kunsten in België te gaan die ik in 2011 afrondde met de specialisatie Portret en Model. Sindsdien schilder ik in mijn atelier en ontwikkel mezelf verder.'

Wat is je verhaal bij de inzending van de "Asmat man West Papua" (zie hieronder)?
'Portetten die ik schilder zijn meestal van mensen die ik ontmoet op mijn talrijke (wereld)reizen. Deze man van de Asmat tribe in Papua Nieuw Guinea was bijna gebiologeerd door onze aanwezigheid in het longhouse van zijn dorp. Dat heb ik proberen weer te geven. In mijn portetten geef ik steeds die emotie weer die ik zelf ervaren heb op het moment van de ontmoeting.'

Verwondering, Asmat man West Papua (2016), olieverf op linnen, 40 x 50 cm.
Ingetogen, Asmat man West Papua (2016), olieverf op linnen, 40 x 50 cm.

Vanwaar je fascinatie voor Afrikaanse portretten?
'Fascinatie voor mensen in het algemeen: zowel in mijn beroep als psychotherapeut, als in het reizen ervaar ik dit. Het schilderen geeft mij de gelegenheid uitdrukking te geven aan deze ervaringen en ze vast te leggen. Het Afrikaanse is geen bepalende, bewuste keuze maar een bijkomstigheid die ontstaan is in de loop der tijd.'

Hoe zou je je techniek omschrijven?
'Het werk is kleurrijk uitdagend en expressief. Meestal uitgaand van het kleurenpalet rood/groen, paars/geel. Ik werk altijd met olieverf en penseel op doek. De meest gebruikte techniek is ala prima, ook wel nat in nat genoemd. Alhoewel sommige doeken ook de sfeer van een aquarel ademen en ik soms pasteus en in lagen schilder.'

Shy, Koroway boy west Papua (2016), olieverf op linnen, 30 x 40 cm.
Backside, man van Dar es Salaam Tanzania (2015), olieverf op linnen, 80 x 100 cm.

Wat wil je met je schilderijen overbrengen?
'Ontmoetingen met mensen vertalen naar een schilderij en daarin de emotie vast leggen van het moment, als het ware laten stollen op het doek. Dat is wat ik wil verbeelden in mijn schilderijen. Kracht, irritatie, trots, vreugde en verdriet, deze en nog veel meer emoties vormen de rode draad in mijn olieverfschilderijen. Het geheel van mijn werk is een weerspiegeling van gemoedstoestanden van mensen.'

Wat is je ambitie?
'Ik ben iemand die steeds op zoek is naar verdere ontwikkeling. Het genieten van de dingen die ik doe staat voorop. Ik ben een positief ingesteld mens die dit probeert over te brengen op anderen. Ik hoop dat ik dat ook kan bereiken met mijn schilderijen en dat mijn werk uitnodigt tot vragen, interpretaties en emoties. Door mijn werk te exposeren, wat ik sinds een aantal jaren ook doe, kan ik de ander daar deelgenoot van maken.

Lief, Meisje West Papua (2016), olieverf op linnen, 30 x 40 cm.