Uitgelicht: Henny Adank

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "tekenen en schilderen". We riepen alle kunstenaars op om hun mooiste bloemen kunstwerk te plaatsten. Maar liefst 108 kunstwerken werden ingezonden. Het werk van Henny Adank viel de redactie van Kunstenaar Magazine op vanwege: het oog voor detail, het technisch zeer goede gebruik van kleurpotloden en de afwijkend grote formaten voor een tekening.

Bijna dagelijks is Henny Adank bezig met tekenen, gedreven door het materiaal (kleurpotlood) en zoekend naar (dagelijkse) voorwerpen waarbij lichtinval, schaduw, kleuren, details en precisie een rol spelen.

tekentraditie

Henny Adank stamt uit een tekenfamilie en zet de traditie voort. Opa Adank heeft drie keer op rij de "Stadsprijs voor handtekenen" van de stad Breda ontvangen (1896-1897 en 1898) en ook zijn vader was geen onverdienselijk schilder/tekenaar/tekendocent. Tijdens de vele wandelingen in het Mastbos van Breda met zijn grootouders, broers, zussen, buurtgenoten en vrienden, heeft hij (volgens zijn oma) met de eerste de beste tak die hij tegenkwam, honderden tekeningen in het zand gemaakt. Altijd maar tekenen en tekenen. "Dat wordt een tekenaar," zeiden ze altijd.

oog voor detail

Na de basisschool en het voortgezet onderwijs was het dan ook niet vreemd dat Henny ging studeren aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost te Breda, Afdeling Publiciteit/ Grafische Vormgeving en aan de School voor Grafische Vakken te Utrecht. Beide opleidingen heeft hij met succes afgesloten. Daarna behaalde hij ook de 2e graads Onderwijsbevoegdheden Tekenen en Handvaardigheid. Gedurende zijn werk op een diepdrukkerij als diepdruk-kleur-retoucheur is de basis gelegd voor de weergave van het kleinste detail, het precieze werk dus.

laag na laag

Van 1976 tot 2011 probeerde Henny als docent tekenen, handvaardigheid, etaleren en reclame in het voortgezet onderwijs te Rotterdam, het "detail", het precieze werken, over te brengen op zijn leerlingen. Maar het tekenbloed kruipt waar het niet gaan kan en sinds 1999 is hij weer bijna dagelijks met tekenen bezig. Het tekenen van dagelijkse onderwerpen, waarbij zoals gezegd, lichtinval, schaduw, kleuren, details en precisie een belangrijke rol spelen. Een bijna fotografische benadering is voor Henny daarbij altijd essentieel. Hij werkt louter met (droog) kleurpotlood. 'Laag, na laag, na laag...heerlijk werken! Vaak is het een worsteling met het gereedschap om de juiste weergave te vinden. Maar dit is juist boeiend en uitdagend.'