Uitgelicht: Geert Walschap

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "tekenen en schilderen". Deze maand viel het werk van Geert Walschap de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Hoe ben je in aanraking gekomen met tekenen en schilderen?
'Ik teken al van kinds af aan alles wat me boeit en wat ik mooi vind. Daarbij gebruikte ik elk medium voorhanden. Mijn fascinatie voor realisme is er gekomen tijdens een schooluitstap. Het waren grote realistische pastelwerken. Ik weet niet meer van welke kunstenaar, want het was niet de geplande uitstap, maar was me wel het meest bijgebleven.'

Wat is het verhaal bij je portret van Johnny Cash?
‘Dat komt door mijn moeder. Ik herinner me dat het album van San Quentin het eerste album was dat ik alleen mocht opleggen op de platenspeler. Ik was toen vijf of zes. Ik weet niet veel meer van toen, maar dat magische moment van de eerste keer die naald opleggen zal ik nooit vergeten.’ 

Johnny Cash, 2020, Balpen, 33 x 26 cm
Steve Caballero, 2020, Kleurpotlood, 27 x 33 cm

Vanwaar je fascinatie voor deze onderwerpen?
‘Het feit dat de onderwerpen me fascineren is een van mijn grootste motivaties om te tekenen. Vooral muzikanten waar ik naar opkijk en waar ik zelf ook regelmatig nummers van speel op gitaar boeien me eindeloos. Daarnaast zijn o.a. dieren veruit mijn meest geliefde onderwerp.’

Hoe zou je je techniek omschrijven?
‘Het gaat zeer duidelijk naar realisme toe, alhoewel het altijd nog wel zichtbaar is dat het getekend is. Soms denk ik dat ik meer schilder, maar dan met potloden. Of zelfs met balpen in het laatste geval.’

Border Collie Mix, 2018, Kleurpotlood, 29 x 40 cm
Bubo Bubo, 2018, Kleurpotlood, 35 x 28 cm

Wat wil je met je tekeningen en schilderijen overbrengen?
‘Dat mensen ze mooi vinden en ze hen kunnen boeien door ernaar te kijken, blijft altijd een eer. Ik maak eigenlijk ook altijd werken waarvan ikzelf denk dat ik ze wel zou willen ophangen ergens in huis.’

Wat is je ambitie?
‘Ik zou graag grotere werken maken met kleurpotlood. Ook realisme met abstract combineren staat op mijn lijstje. Wanneer weet ik niet. Dat zal de toekomst uitwijzen. Maar graag doen blijft sowieso prioriteit!’

Chloë Moretz, 2016, Kleurpotlood, 26 x 23 cm