Uitgelicht: Ellen Grael

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebookgroep "tekenen en schilderen". Deze maand viel het werk van Ellen Grael de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Hoe ben je in aanraking gekomen met tekenen/schilderen?
'Mijn vader was nogal een gedreven en inspirerend persoon in alles wat hij deed en als kind werd ik door hen gestimuleerd mijn talenten te ontwikkelen. Hij gaf mij op mijn 8e zijn anatomieboek en begon ik de afbeeldingen na te tekenen. Op mijn 11e ontving ik van hem kunstboeken van o.a. Miro, Kandinsky en over Pop-art. Deze boeken heb ik nog steeds in mijn boekenkast staan. Rond mijn 11e vond hij het noodzakelijk dat ik privélessen zou gaan volgen bij verschillende kunstenaars in hun atelier, dit tot aan mijn toelating van de Kunstacademie Minerva in Groningen.'

Wat is het verhaal bij je werk 'Pastelpainting, mixed media on paper, 120 x 155cm, The String. 2016’?
‘Ik heb een serie gemaakt: ‘SOUNDS OF NATURE’, in het teken van de natuur waar wij allen onderdeel van zijn. De kracht van de natuur wordt onderschat, in deze tekening zie je twee personen die opgaan in elkaar (yin/yang) maar ook in de beweging van planten om hun heen. Het lijkt haast op een altijd bewegende bezwering. Linksonder is ‘de String’, de levensdraad die ons verbindt. De basis, de start van deze tekening is direct naar model getekend. Ik houd van ‘actief’ tekenen op papier. Lijfelijk bezig zijn in het tekenproces.’

 

 

Sounds of Nature, The String, 120x 155cm, 2016
Pink sea-weeds, the waters of Venice serie, 70 x 100cm, 2018

Vanwaar je fascinatie voor dit soort onderwerpen of taferelen?
‘Het is geen fascinatie. Eerder ook een kwestie van mijn opvoeding die bestond uit inderdaad … veel beweging, namelijk sport en dans. Als elfjarige moest ik een keuze maken uit dans of de kunstrichting. Ik koos voor het laatste en kreeg ik jarenlang privélessen van drie verschillende kunstenaars bij hun in het atelier als voorbereiding op mijn toelating aan de kunstacademie Minerva. Ook was ik gefascineerd door Italiaanse renaissancekunstenaars die ik op mijn 17de via een schoolreis annex studiereis voor het eerst in Rome en Florence mocht bewonderen. Er ging een wereld voor mij open en het was van grote invloed op mijn tekeningen en denken.’

Hoe zou je je techniek omschrijven?
‘Mijn Pastelpaintings, mixed media on paper, zijn een combinatie van gewassen inkt, houtskool en pastels. Met soms wat verdunde witte acrylverf. Dit alles geeft een schilderachtig effect. Pastelpaintings zijn ontstaan (en het woord op zich) in de 18e eeuw toen beroemde pastelmeesters zoals de Franse Quentin de la Tour en de Italiaanse Rosalba Carrièra hun intrede deden in de wereld van de elite en hun werken op papier zo werden omschreven.’

Sounds of Nature, The Reed, 110 x 130cm, 2018
Sounds of Nature, The blue old Tree, 120 x 160cm, 2018/2019

Wat wil je met je kunstwerken overbrengen?
‘Ik ben met deze door mezelf ontdekte techniek afgestudeerd en heb het nooit losgelaten. Ik kan mij vinden in het transparante van de gewassen inkttechniek in combinatie met het meer ‘vaste’ materiaal van de pastels. We zijn namelijk transparante wezens, 70% van ons lichaam bestaat uit vochtige substanties.’

Wat is je ambitie?
‘Ambitie is een moeilijke vraag. Tot mijn 35e was ik zeer ambitieus. Maar het zat mij behoorlijk in de weg. Daar ben ik toen mee gestopt en mijn inspiratiebronnen begonnen toen naar boven te borrelen. Dit kun je niet forceren, het is belangrijk binnen je eigen werkproces te blijven en daarin op te gaan. Dan komt datgene wat je wilt uitdrukken door hard werken en studie vanzelf.’

Sounds of Nature serie, The Pink Bells, 120 x 160cm, 2018