Uitgelicht: Corné Akkers

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "Mijn Kunst Club". Deze maand viel het werk van Corné Akkers de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Hoe ben je in aanraking gekomen met tekenen?
‘Al vroeg in mijn jeugd ging ik met mijn ouders naar musea en galeries. Ik kon eerder tekenen dan lopen volgens mijn moeder. Ik ben eigenlijk nooit opgehouden, zelfs niet toen ik jurist werd. Aan het begin van het millennium ben ik gaan beseffen dat ik meer kunstenaar ben dan een man in pak. Toen is alles verder gegroeid.’

Wat is het verhaal bij "Geesje Kwak' (2021)?
‘Na het succes van mijn eerste tekening besloot ik Geesje Kwak geometrisch nog verder te ontleden. Het is in de eerste plaats een ode aan de abstractie in de Japanse kunst. Na de aftrap van het schilderij realiseerde ik me dat het ook een ander doel moest dienen. Dat was om het abstracte voor realistisch door te laten gaan. Hoewel het schilderij realisme uitstraalt, is het abstracter dan het zich voordoet.’

Geesje Kwak 2021 Olieverf op paneel 96.8 x 77 x 0.9 cm
Frida Kahlo 2020 Olieverf op paneel 85 x 120 x 0.9 cm

Vanwaar je fascinatie van dit soort schilderijen?
‘Een tijd lang heb ik mijzelf als formalistisch beschouwd, vooral in mijn roundism-werken. De laatste tijd voel ik wel dat ik een groter verhaal kan en wil vertellen. Geesje Kwak heeft al decennialang op mijn netvlies gehangen en in mei jl. zag ik een voor mij totaal onbekende foto van haar op een Wikipedia-pagina. Breitners fotografie was zo goed dat ik haar na 125 jaar zo voor me zag, alsof ze voor mijzelf poseerde. De tragiek van haar voortijdige dood fascineerde ook en ik vond dat ik zo’n frêle meisje best kubistisch zou kunnen uitvoeren. Dat zou een meerwaarde betekenen en zo geschiedde.’

Hoe zou je je techniek omschrijven?
‘Dat is een moeilijke. Ik ben begonnen met impressionistisch/ realistisch en zo’n 15 jaar geleden werd dat surrealistisch. De laatste 10 jaar heb ik het kubisme verkend en dat leidde uiteindelijk tot mijn eigen persoonlijke stijl/ techniek: ‘roundism’. Op dit moment ben ik bezig om veel van die stijlen te verenigen.’

The Restoration of Bettie Page 2020 Olieverf op paneel 85 x 120 x 0.9 cm
Roundism 2014 Grafiet potlood (Pentel 0.5 mm, 3B) op Canson Bristol papier 21 x 29.7 x 0.1 cm

Wat wil je met je tekeningen en schilderijen overbrengen?
‘Ik beschouw mijn werk een brok gecondenseerde of gedestilleerde passie en mijn doel is om die door de toeschouwers van mijn werk in partje voor partje te laten consumeren. Dat kan gepaard gaan met verbazing en verwondering.’

Wat is je ambitie?
‘Het proces van tekenen en schilderen is de ambitie. Er is verder niets te bereiken. Ik vind het wel prettig als mensen op mijn werken reageren op welke wijze dan ook of ze zelfs waarderen.'

Berg en Dal 2014 Pastel op Canson Mi-Teintes Touch-papier 47 x 62 x 0.1 cm