Uitgelicht: barbara lancel

Elke maand selecteert Kunstenaar Magazine een kunstenaar uit de Facebook groep "tekenen en schilderen". We riepen alle kunstenaars op om hun mooiste landschap te plaatsten. Het werk van Barbara Lancel viel de redactie van Kunstenaar Magazine het meeste op.

Hoe ben je in aanraking gekomen met tekenen?

'Tekenen vond ik altijd al leuk om te doen. Met schilderen met olieverf begon ik toen ik 17 jaar was. Van mijn 24ste tot 40ste werkte ik veel met grafiet en acryl en kreeg ik veel opdrachten om paarden te tekenen. Ik interesseerde me erg voor de natuur en wildlife en begon dit te schilderen. De schilderijen van Robert Bateman waren vaak een voorbeeld. Twee jaar geleden ontdekte ik pastel en pastelpotlood. Ik volgde een aantal cursussen en raakte verslaafd aan dit materiaal. Dagelijks ben ik in mijn kleine atelier te vinden en probeer ik verschillende technieken uit.'

Wat is het verhaal bij je inzending ‘Main Coone’?

'Mijn tekening van de "Maine Coone" heb ik in opdracht gemaakt. Een prachtig dier met een mooie houding. Katten en katachtigen fascineren mij dus doe ik deze graag in opdracht.'

 Maine Coone (2017), pastelpotlood op pastelmat, 30 x 40 cm.
Jillz (2017),  pastelpotlood op pastelmat, 30 x 40 cm.

Vanwaar je fascinatie voor dit soort onderwerpen?

'Ik ben gefascineerd door dieren, natuur, bomen. Kijk veel natuurfilms en kan hier enorm van genieten. De schoonheid van de natuur is bijna niet te vangen en dat is de uitdaging.'

Hoe zou je je techniek omschrijven?

'Mijn techniek is het volgen van mijn hart en het onderwerp zo realistisch mogelijk op papier zetten. Soms maak ik een groot los werk met Unisonpastels, lekker dik en prachtige pigmentafgifte. Dit wil ik zeker meer gaan doen.'

Portret (2016), pastelpotlood op Mi Teintes, 30 x 40 cm.
Flamingo (2010), olieverf op linnen, 43 x 53 cm.

Wat wil je met je tekeningen overbrengen?

'Ik wil mensen raken met mijn tekeningen vooral met de ogen, ook wil ik de schoonheid van het dier en natuur laten voelen. Dit is zo mooi van een opdracht van een overleden dier, de opdrachtgever is meestal emotioneel en dat vind ik het grootste compliment.'

Wat is je ambitie?

'Door bij veel verschillende pastellisten cursussen te volgen hoop ik een echte eigen stijl te ontwikkelen. Ik wil graag vrijer gaan werken, losser in de hand en met gemengde pasteltechnieken op verschillende ondergronden. Ook van het enthousiasmeren van mensen door het geven van cursusdagen en in het overdragen van kennis en vaardigheden heb ik heel veel plezier. Dit wil ik blijven doen en daar heb ik mooie ruimtes voor in Uddel op paardenverzorgcentrum de Wildtshof en in Zoetermeer boven de kunstenaarsbenodigdhedenzaak van Prima-Art in het Stadshart.'

Grizzlybeer (2016), pastelpotlood op pastelmat, 50 x 60 cm.