Sylvie Overheul doet moeilijk

Wie denkt dat kunstenaars met een staat van dienst, steeds makkelijker gaan schilderen, heeft het mis. Sylvie Overheul is hier een goed voorbeeld van. Haar magisch-realistische schilderijen met een subtiele humoristische twist, lijken juist steeds langer te duren. We mogen een stukje ‘meelopen‘ met het proces van het schilderij waar ze op dit moment mee bezig is. (Werktitel: The unforgettables).

Inspiratie

Een schilderij begint altijd met een inspiratie, bewust of onbewust. Dat kan een idee zijn dat uit het niets opkomt of bijv. door het zien van een rij citroenen bij de groenteboer. De inspiratie voor dit schilderij is de tekening van een man met helm door Da Vinci. Met name de helm bracht Sylvie op het idee voor een nieuw schilderij; man met helm én stokpaardje!

Schets 

In het kleine schetsboekje dat ze altijd bij zich draagt, schetst ze snel het beeld dat op haar netvlies verschijnt, bijna gehaast, alsof het zo weer kan verdwijnen. Voor de verdere conceptontwikkeling tekent Sylvie eerst een blad vol met ca. 20 kadertjes (die al het juiste formaat hebben) en schetst hierin verschillende composities en kleurvariaties. De reden om deze schetsjes klein te houden, (Thumbnailschetsjes noemt ze het zelf), is dat je meer uitprobeert omdat het snel gaat, wat concessie uitsluit.

Moeilijk doen

Als uiteindelijk de keuze is gemaakt wat er op het doek moet komen en wat het uit moet dragen, dan begint het ‘moeilijk doen’ voor Sylvie Overheul.
Het stokpaardje moest een wit paard worden en de man kreeg een vergiet als helm. Beiden kijken de toeschouwer vanuit hun ooghoeken aan.

Paarden 

Sylvie heeft steeds meer een duidelijk beeld voor ogen hoe Iets er uit moet komen te zien, dat er eigenlijk niets anders opzit om het grotendeels uit het hoofd te schilderen.
Waar ze normaliter op pad zou gaan met schetsboek en camera om een paard vast te leggen, koos ze er nu voor om uit 5 plaatjes van internet, zelf een nieuw paard te creëren.

Harnas

Voor het harnas, wat ze in haar hoofd had, kon ze -natuurlijk- ook geen geschikt voorbeeld vinden. Deze moest er met behulp van anatomische kennis komen. Voor Sylvie een prettige gedachte dat ze sinds de academie tot heden regelmatig naaktstudies tekent, dus het proberen waard. 

worstelen

Dat het schilderij zo veel langer zal duren en Sylvie haar borst nat moest maken voor een grote worsteling om tot een overtuigend realisme te komen is evident, maar het weegt geenszins op tegen de voordelen. De authentieke ontwikkeling zonder compromissen viert hoogtij,..
daar doet Sylvie het voor.

 

video

Bekijk hier een video van Sylvie Overheul terwijl ze werkt aan 'The Unforgettables'.