De gebruikte kleuren pigment markers

Pigment Marker portret

Dit is gaaf! Winsor & Newton komt alweer met een nieuw mooi product naar buiten: de Pigment Marker. Ik besluit ze te proberen door er een portret mee te maken van de beroemde componist Philip Glass.

Grote flow

Wat meteen opvalt is dat ze erg soepel tekenen en een fijne 'flow' geven. Ik begin met de lichtere en subtiele kleuren te schetsen. De lijnen zijn strak en scherp.

Middentonen aanbrengen

Middentonen

Als de opzet staat, begin ik meer op toon te werken. In vlot tempo breng ik middentonen en donkere tonen aan in het haar en de ogen.

Expressief

Doordat de Pigment Marker met echte pigmenten werkt, is de kleurkracht groot en hebben de lijnen en toetsen een mooi expressief karakter. Iets dat je misschien niet meteen van een marker verwacht. Elke lijn en toets blijft staan en heeft niet de neiging te vervloeien tot een volvlak. Bovendien zijn er meer dan honderd krachtige kleuren waar je uit kunt kiezen, allemaal met lichtvaste en kleurechte artists' quality pigmenten.

Expressieve echte pigmenten
Mengen en werken in lagen

Mengen

Het mengen en werken in lagen werkt heerlijk. Er zijn meerdere manieren om te mengen: met de kleurmarkers zelf, met de blenders of met je vingers. Bij een lage drukuitoefening op de stiftpunt voeg je alleen een nieuwe kleur toe. Bij meer druk op de marker, kun je ook mengen met de onderliggende kleur. 

Blenders

Colourless Blender
Maar er zijn ook twee speciale blenders. De kleurloze blender is natuurlijk al een begrip in de wereld van de gewone markers. Deze doet precies wat je ervan mag verwachten: mengen en corrigeren.

White Blender
Veel spannender is de komst van de White Blender. Letterlijk de eerste witte marker ter wereld. Hiermee kun je dus ook wit toevoegen, kleuren afsnijden of mengen tot een lichtere tint. Dit maakt het tekenen zó veel makkelijker! Het brilletje, het oogwit en de hele rechterkant van het gezicht zijn met de White Blender gedaan. Kijk op onze Facebookpagina voor een kort instructief filmpje.

Edges
Omdat ik niet overal dezelfde scherpte wil, begin ik delen te vervagen. Soms met de blender en soms gewoon door met mijn wijsvinger zacht te deppen of de kleur ietwat uit te vegen. Zo maak ik de ogen veel vager en zachter dan in de eerste opzet. Nu wordt de blik veel dromeriger. De wang links vervaag ik met de Colourless Blender.   

Blenders gebruiken
Pigment Marker papier

Pigment Marker papier

Gelukkig heeft Winsor & Newton een speciaal Pigment Marker papier ontwikkeld. Dit papier geeft veel briljantere kleuren. Maar zorgt ook dat de verf niet meteen door het papier wordt opgezogen en dus iets langer nat blijft. Daardoor kan je de kleuren beter en langer mengen. Zelfs droge verf kan weer met blenders of kleurmarkers worden gemengd. Twee tellen op gewoon papier proberen en het is meteen duidelijk dat deze marker daarvoor niet bedoeld is. Ze blinken pas uit op hun eigen papier!

Tot slot
Als laatste dring ik de saturatie van de kleuren iets terug door ze hier en daar wat grijzer te mengen. Ook corrigeer ik nog wat outlines van de jas en het gezicht met de White Blenders. Mijn eerste ervaring met de Pigment Markers is erg goed. Ik vind ze heerlijk werken!

Kijk op de Facebook pagina van Kunstenaar Magazine voor een instructief filmpje over het gebruik van de pigment marker: