Kunstenaar Kort 87

Ook in de wereld van kunst en cultuur staat de tijd niet stil. Elke twee weken selecteert Kunstenaar Magazine de belangrijkste berichten voor je. 

  • Willem Roelofs (1822-1897) was een Nederlandsche kunstschilder, aquarellist, etser en lithograaf. Hij was medeoprichter van het Haagse kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio. Hij verhuisde in 1847 naar Brussel waar hij woonde tot 1887. Begin jaren 1850 trok hij naar Barbizon waar hij nog regelmatig zou terugkeren. Roelofs raakte bekend voor zijn landschappen bevolkt met vee, zijn hoge wolkenluchten en stemmige waterpartijen. Roelofs was onder andere de leraar van Hendrik Willem Mesdag.

  • Een schilderij van Claude Monet (1840-1926) is op een veiling in New York verkocht voor 110,7 miljoen dollar (98,8 miljoen euro), een record voor een werk van de Franse schilder. Vooraf werd het werk op bijna 50 miljoen euro geschat door veilinghuis Sotheby's.
    Volgens het veilinghuis boden zes mensen in 8 minuten tegen elkaar op voor het schilderij. De winnaar is een vrouw uit Chicago. De vorige eigenaar kocht het schilderij voor iets meer dan 2,2 miljoen euro.(Bron.)

  • In 1995 organiseerde museum De Pont de eerste tentoonstelling in Nederland van het werk van de Belgische schilder Luc Tuymans. Deze zomer, vanaf 29 juni, keert de inmiddels wereldberoemde kunstenaar terug in Tilburg met een tweede overzicht, dat hij toepasselijk de titel The Return heeft meegegeven. In nummer 90 van Kunstenaar Magazine lees je meer over deze tentoonstelling in een interview met Luc Tuymans.
  • De Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs krijgt in 2019 een vervolg. Nieuw is dat de prijs, waarbij het publiek de winnaar bepaalt, dit jaar bestaat uit een geldbedrag van € 10.000, beschikbaar gesteld door het Cultuurfonds.
  • Het Stedelijk Museum presenteert de eerste solotentoonstelling van de Libanees-Amerikaanse kunstenaar Walid Raad (1967) in Nederland. In Let’s be honest, the weather helped toont hij zijn scherpe, kritische, geëngageerde en vaak geestige visie op de complexiteit van de Libanese oorlogen (1975-1991) en op de recente ontwikkelingen in de kunstwereld van het Midden-Oosten.
  • De kunstwereld is nog altijd een jongensclub. Slechts 13% van de kunst in Nederlandse musea is gemaakt door vrouwen, blijkt uit onderzoek eerder dit jaar van Mama Cash. Hoe beroemd sommige vrouwen ook waren, na hun dood werden ze uit de kunstgeschiedenis geschreven. Een flink aantal raakte in vergetelheid. De tentoonstelling Meesterlijke vrouwen in het Stedelijk Museum Schiedam, 15 juni t/m 8 september 2019, brengt daar verandering in.