Kunstenaar Kort 149

Ook in de wereld van kunst en cultuur staat de tijd niet stil. Elke twee weken selecteert Kunstenaar Magazine de belangrijkste berichten voor je.

  • Na honderden jaren is een tekening van Peter Paul Rubens weer opgedoken. Lange tijd werd aangenomen dat ze niet meer bestond,De Vlaamse Gemeenschap heeft het kleinood aangekocht en meteen erkend als Vlaams Topstuk. De tekening was indertijd bestemd voor een natuurkundeboek van drukkerij en uitgeverij Plantijn en Moretus en keert nu terug naar dezelfde plek: het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen. De tekening stelt een knielende geleerde voor met een “armillarium”, een hemelglobe met metalen ringen die de belangrijkste cirkels van de hemel voorstellen. 

  • Van donderdag 30 september tot en met zondag 3 oktober vindt de zesde editie van BIG ART plaats op het monumentale Hembrugterrein, op steenworp afstand van Amsterdam. BIG ART pakt extra groot uit met werk van tientallen eigentijdse kunstenaars, fotografen en ontwerpers die de enorme hallen van de oude Project.Fabriek sieren. Met bijna 7.000 vierkante meter oppervlakte vormen de loodsen een ideale locatie voor deze tentoonstelling annex beurs. Alle werken zijn niet alleen te bewonderen maar ook te koop. De bezoeker ervaart de kunstwerken als op een tentoonstelling, de selectie wordt per ruimte zorgvuldig samengesteld waardoor elke hal een andere sfeer ademt. Ruim 75 kunstwerken van formaat worden tentoongesteld in prikkelende combinaties.

  • Onderzoek met Artificiële Intelligentie (AI) heeft uitgewezen dat het schilderij "Samson & Delilah" van de Vlaamse barokschilder Pieter Paul Rubens waarschijnlijk een vervalsing is. "Samson & Delilah" is een topstuk van de National Gallery in Londen. Er was al langer twijfel over de echtheid van het werk, maar het museum legde die claims telkens naast zich neer. Bij het AI-onderzoek werd "Samson & Delilah" vergeleken met 148 schilderijen die zeker van Rubens zijn. Daaruit bleek dat er 91 procent kans is dat het schilderij vals is. 

  • De Deense kunstenaar Jens Haaning heeft de woede van een museum op zijn hals gehaald door lege canvassen aan te leveren. Haaning, die in zijn werk de nadruk legt op arbeid en ongelijkheid, was door het museum gevraagd om twee van zijn eerdere werken na te maken. In die stukken werden bankbiljetten op een canvas geplakt, die samen het gemiddelde inkomen in Denemarken moesten voorstellen. Kort voordat de tentoonstelling van Haaning zou openen, verschenen de werken van de kunstenaar verpakt in karton bij het museum. Het bleek om lege canvassen te gaan, met daarbij een briefje met de naam van de werken, Take the Money and Run dus. 

  • Rijksmuseum Twenthe presenteert dit najaar de schilderijen van Artemisia Gentileschi te midden van mannelijke tijdgenoten. Zij was één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Italiaanse schilderkunst uit de zeventiende eeuw. Als vrouw manifesteerde zij zich in een mannenwereld, zonder zich te conformeren. Daarom wordt zij in latere tijden een symbool van de strijd tegen het patriarchaat. De tentoonstelling Artemisia. Vrouw en Macht draait om het bijzondere leven en werk van Artemisia. 

  • De Kunstsalon is opgericht in 2018 en bestaat uit acht kunstenaars. Ze schilderen elke maand in het Kleurhuis. Ieder heeft een eigen thema en een eigen stijl. Het belangrijkste is dat ze hun verhalen vertellen op het doek. Daarbij werken ze vanuit dezelfde inspiratiebron: het Realisme. Ze gaan regelmatig exposeren in National Gallery Color House. Dit is een privaat museum voor hedendaagse realistische kunst dat haar deuren opende in 2020 in Beekdal Park te Amersfoort.