In de spotlight: Liseth Visser

Elke maand zetten we een kunstenaar van Exto in de Spotlight. Deze keer is dat Liseth Visser.

Hoe ben je in aanraking gekomen met olieverf op paneel en jouw realistische portretten?

Door als 14-jarig meisje elke woensdagavond op mijn nichtjes te passen. In het huis van hun ouders genoot ik van de prachtige werken van de schilder die véle jaren later mijn mentor zou worden: Cornelis Le Mair.’

Wat is het verhaal bij je inzending?

‘Er zit veel van mijzelf in dit werk. In de stoel zit ik dagelijks mijn werken op de ezels “af” te kijken in mijn atelier. De jurk naaide ik speciaal voor mijn twee huidige muzes en in de dromerige doch actieve blik herken ik mezelf.’

Wie of wat inspireert jou in je werk?

‘Schoonheid, mooie kleuren, stoffen, kleding, lichtval, interessante koppen, blikken en features, collega kunstenaars, mijn cursisten… a never ending story.’

Welk van jouw werken heeft een speciale betekenis voor jou en waarom?

‘Op mijn werk “Home” portretteerde ik mijn kleinzoon als vertegenwoordiger van de generatie die de aardbol geschonden van ons volwassenen krijgt doorgegeven. Tijd voor actie, respect en terughoudendheid.’

 

Hoe zou je je techniek omschrijven?

De techniek die ik gebruik is eeuwenoud en wordt indirecte schilderkunst genoemd. Opbouwen in diverse lagen dus; onderlaag, onderschildering, opschilderingen en glaceerlagen.

Wat betekent kunst voor jou?

‘Ontroerd worden, (aan)geraakt worden. Kunst met een kleine k, bij de dorpsharmonie, of met een grote k in het Rijks. Maakt niks uit. Raken en geraakt worden is waar het om draait.’