Glaceren met Van Gogh olieverf

Olieverf is van oudsher de verf waar je kunst mee gaat maken. Glaceren is een schildertechniek waar verflagen transparant, door het toevoegen van medium, over elkaar heen worden geplaatst. Je kunt het beschouwen als de nat-in-nat schildertechniek voor dekkende verfsoorten, olieverf of acrylverf. Het is verstandig om de verf met medium vloeibaar te maken, dan behoud je de kracht van het pigment. Meng je het met verdunner, zoals terpentine dan verminder je sterk de kracht van het pigment. Om het droogproces niet al te lang te laten duren, bestaat er een Quick-Drying Painting Medium (084). De standaard Painting Medium (083) droogt trager.

Benodigdheden

De keuze van dragers voor olieverfschilderijen is onbegrensd. Van canvas, canvasboard, houten panelen tot en met kunststofplaten. Als gereedschappen om olieverf op het doek aan te brengen gebruik je traditionele penselen; harde, zachte, platte of ronde. Paletmessen gebruik je om de verf te mengen op een palet of een papieren scheurpalet. Vele soorten mediums, schoonmaak- en oplosmiddelen zijn verkrijgbaar zodat je lang van alle gereedschappen gebruikt kunt maken.

Het object en de achtergrond

Linksboven: de plant die we gaan opzetten: stekelig en stevig.
Rechtsboven: de gehele achtergrond. Azo Yellow Deep, Quinacridone Rose, Cerulean Blue Phthalo, veel Titanium White en heel veel Painting Medium Quick-Drying (084).
Beneden: een close-up tijdens het opzetten van de achtergrond. De harde, platte, varkensharen penseel wordt vrij gehanteerd om een frisse, ‘wolkige’ achtergrond voor te bereiden. 

Glaceren = veel medium gebruiken                                                                                        

Linksboven: de cactus staat als eerste laag verf op het doek. Het is een mengeling van veel Azo Yellow Light met een beetje Permanent Green. Door veel medium toe te voegen kun je gerichte penseelstreken maken tijdens het schilderen.
Rechtsboven: Het scheurpalet dat ik gebruik waarop ik de tweede laag groen meng: Permanent Green met Burnt Umber. Het bruin maakt het groen dieper van kleur.
Beneden links: Hier zie je dat de verf met de vorm van de plant mee is opgezet. Door de penseelstreken en het vele medium worden de vormen van de segmenten duidelijk.
Beneden rechts: door de plant goed te volgen krijg je de basis voor de licht- en donkerwerking.
 

Steeds extra kleurlagen aanbrengen

Boven: de cactus in deze fase. Door steeds extra lagen verf over elkaar te schilderen bouw je het massieve karakter van deze plant op. Beneden links: ik probeer het groen met meer Azo Yellow Light te mengen voor de delen aan de rechterkant van de plant. De linkerzijde van de plant wil ik meer in de schaduw houden. Beneden rechts: een close-up laat zien dat de lagen verf met medium nog steeds transparant zijn en de structuur van het doek zichtbaar blijft.

De eerste stekels

Linksboven: na een aantal lagen verf begin aan te geven waar ik de stekels wil plaatsen.
Rechtsboven: deze afbeelding laat zien dat de vorm van de plant een golvende beweging heeft. De regelmaat van de stekels is belangrijk, deze zijn in deze fase aangegeven met een donkeregroene stip.
Beneden: ik breng de eerste stekels aan. De groeirichting varieer ik steeds: sommige stekels zijn beschadigd en wijzen naar beneden. Elke plek heeft meerdere stekels, korte en lange.

Eindresultaat

De laatste glaceerlaag plaats ik over de achtergrond. Tijdens het schilderen van de cactus zijn er ongewild vuile vingerafdrukken op de achtergrond gekomen. Ook heb ik fouten gemaakt bij het schilderen van de stekels, die corrigeer ik als laatste handeling. Ik behoud het karakter van een geglaceerd olieverfschilderij door extra medium te gebruiken bij de vrije penseeltoetsen van de achtergrond. Daar staat mijn cactus, in glaceertechniek, realistisch geschilderd met Van Gogh olieverf, op een canvasdoek van 24 x 30 cm.