Franse modernisten in Singer Laren

Het Musée d’Art moderne de Troyes en Singer Laren hebben elkaars unieke particuliere verzamelingen tijdelijk uitgewisseld. Tot 28 augustus 2016 is de collectie modernistische kunst van het Franse museum nog in Singer Laren te zien.

Kees van Dongen, Portrait madame Claudine Voirol (1911), olieverf op doek. Troyes, musée d’Art moderne, collections nationales Pierre et Denise Lévy.

De betreffende modernistische Franse kunst werd verzameld door de textielindustrieel en kunstliefhebber Pierre Lévy en zijn vrouw Denise. Pierre en Denise hadden een voorliefde voor de verbeelding van het moderne leven, portretten en intieme scènes zoals moeders met kinderen en werkende vrouwen. De modernistische stromingen brachten dergelijke thema’s niet als een ‘fotografische’ weergave, zoals de negentiende-eeuwse realisten, maar op een niet-traditionele manier. Daarbij speelden vorm en kleur de belangrijkste rol.

Nicolas de Staël, La Tour Eiffel (1954), olieverf op doek. Troyes, musée d’Art moderne, collections nationales Pierre et Denise Lévy.
Georges Seurat, Les Pêcheurs à la ligne (1883), olieverf op doek, 16 x 25 cm. Troyes, musée d’Art moderne, collections nationales Pierre et Denise Lévy, schenking Pierre en Denise Lévy, 1976.

Naast werken van belangrijke grondleggers van het modernisme als Paul Gaugin en George Seurat, zijn ook fauvistische schilderijen te zien van onder meer André Derain en Georges Braque. Het fauvisme was een grotendeels Franse modernistische stroming, gekenmerkt door felle, ongemengde kleuren – een erfenis van het postimpressionisme van Van Gogh. Raoul Dufy bleef nog tot in het interbellum beïnvloed door het fauvisme.

Amedeo Modigliani, Jeanne Hébuterne (1918), olieverf op doek. Troyes, musée d’Art moderne, collections nationales Pierre et Denise Lévy, 1976.
Robert Delaunay, Les Coureurs (1924), olieverf op doek. Troyes, musée d’Art moderne, collections nationales Pierre et Denise Lévy.

Dat het Franse modernisme niet tot de landsgrenzen beperkt bleef, bewijzen de aanwezige werken van de internationale kunstenaarsgroep l'École de Paris uit het begin van de twintigste eeuw. Pablo Picasso en Amedeo Modigliani zijn onder de bekendste kunstenaars uit deze revolutionaire school. Oprichter Daniel-Henry Kahnweiler was een van de eersten die het toen ondergewaardeerde kubisme samen met andere nieuwe stromingen verdedigde.

Bij de tentoonstelling hoort een rijk geïllustreerde publicatie die te koop is in het museum, op www.singershop.nl en in de boekhandel.

Maurice Marinot, Réunion de femmes et enfants (1909), olieverf op doek, 81 x 100 cm. Troyes, musée d’Art moderne, collections nationales Pierre et Denise Lévy, schenking Pierre en Denise Lévy, 1976.