Experimenteren met hulpmiddelen

Wil je acrylverf en de diverse beschikbare soorten mediums en gereedschappen uitproberen dan kun je alle kanten uit. Schilder je graag met dikke lagen verf en wil je extra materialen zoals zand en steengruis gebruiken dan is dat zelfs mogelijk en het droogt vrij snel op. Ik herneem de schets hierboven en schilder hem opnieuw op groot formaat; een acrylpapierblok van Strathmore van 30,5 x 45,7 cm.

Benodigdheden

De keuze van dragers voor acrylverfschilderijen is onbegrensd. Van canvas, canvasboard en houten panelen tot en met kunststofplaten. Acrylverf kun je zelfs op porselein toepassen. Gereedschappen voor deze verfsoort zijn eveneens onbeperkt: traditionele penselen, harde, zachte, platte, ronde tot en met paletmessen, kammen en schrapers. Elk type heeft een aparte functie. Tot slot heb je met de mediumsoorten van tegenwoordig oneindige mogelijkheden om te experimenteren met deze moderne verfsoort om het sneller of zelfs trager te laten drogen.

Het kiezelstrand

Linksboven: de kleine studieschets. Rechtsboven: de lichte potloodschets als basistekening. Midden links: de eerste kleuren voor het tafereel. Midden rechts: het strand opbouwen. Over de natte verf is Pearl Medium, Pumice Coarse Medium met een paletmes gesmeerd. Beneden: een close-up van het strand. Voor en na het toepassen van de bijzondere structuur mediums.

Gel medium gebruiken                                                                                                               

Linksboven: boven de horizon worden wolken geschilderd. Rechtsboven: de parasol op de voorgrond wordt rood als eyecatcher. Midden links: witte Acrylic Ink vrijuit over de wolken uitknijpen en laten vloeien. Midden rechts: met paletmes de eerste laag Heavy Gel Medium over de vloeibare Acrylic Ink smeren. Beneden: een close-up van het resultaat. De ruwe wolken vallen op ten opzichte van normale lagen acrylverf in het schilderij.  

3D wolken maken

Linksboven: de eerste stevige laag Heavy Gel Medium droogt vrij snel op. Het vormt een harde gestructureerde laag waar je met andere kleuren overheen kunt schilderen. Rechtsboven: gebruik een platte varkensharen harde penseel om de wolken vorm te geven. Midden: nog meer Heavy Medium Gel wordt daarover heen aangebracht. We proberen echte 3D wolken op te bouwen. Beneden: de stevige laag wolken en het ruwe kiezelstrand vallen echt op.

Het strand en glinsterende grasveld

Linksboven: ik probeer nog iets anders uit. Silver Flakes: kleine glinsteren deeltjes die je in de verf kunt mengen of eroverheen kunt toevoegen. Hier strooi ik het over het pas geschilderde grasveld. Rechtsboven: met een penseel kun je de zilverdeeltjes door de groene kleur heen mengen. Midden: een close-up van het grasveld aan de linkerkant van het schilderij, met Silver Flakes erin en eroverheen gestrooid. Beneden: het gehele schilderij in deze fase.

Zonaanbidders

Linksboven: de mensen zijn vooraf geschilderd met donkere schetslijnen. Het is een dieppaarse kleur opgezet met een zacht rond Rembrandt penseel. Hier zie je het groepje vrienden bij de grote rode parasol. Rechtsboven: alle andere mensen en parasols aan de linkerkant van het beeld, hou rekening met het perspectief. Midden: het gehele schilderij in deze fase nadat we over de donkere schetslijnen gevarieerde kleding in allerlei frisse en opvallende kleuren hebben geschilderd. Beneden: kleurcontrasten worden versterkt, schaduwen zijn toegevoegd op het strand bij de groepen mensen en parasols.
 

Eindresultaat

Het eindresultaat toont een zonnig strand vol met zonaanbiddende mensen. Het gebruik van diverse mediums om structuren en effecten te bereiken is duidelijk zichtbaar. Het zijn nuttige hulpmiddelen om spannende beelden te kunnen maken zonder een lange droogtijd voor de dikke lagen zodat je het werk verder kunt afschilderen. Durf te experimenteren met nieuwe mediums die geschikt zijn voor acrylverf.