Bruynzeel Design Specialties for Professionals and Artists

Bruynzeel Design Specialties for Professionals and Artists: dat is een mondvol voor een speciaal doosje met 12 types potloden die elke kunstenaar in zijn bezit zou moeten hebben. Niet alleen vanwege de soorten potloden in deze set, maar ook vanwege de prijs-kwaliteit verhouding die door de fabrikant goed in balans is gehouden.

Inhoud van de set

De complete set bevat 12 types potloden, die apart gebruikt kunnen worden en elkaar aanvullen bij het tekenen of schetsen van allerlei onderwerpen. Van boven naar beneden:

  • De Aqua Sketch soft – wateroplosbaar met platte kern
  • De Aqua Sketch medium – wateroplosbaar met ronde kern
  • De Aqua Sketch soft – wateroplosbaar met ronde kern
  • Een doezelaar – onmisbaar voor fijn tekenaars
  • Een Sanguine tekenpotlood
  • Een Sanguine tekenpotlood met olie oplosbare kern
  • Een sepia light tekenpotlood
  • Een sepia dark tekenpotlood
  • Een Charcoal(houtskool) – hard
  • Een Charcoal(houtskool) – medium
  • Een Charcoal(houtskool) – soft
  • Een White soft pastelpotlood.

Het enige wat ontbreekt is een kneedgum.
In dit artikel laat ik zien hoe je het sanguine potlood kunt combineren met de twee sepia potloden en hoe je het resultaat tot slot afwerkt met de doezelaar.

Een oefening met sepia potloden

Linksboven is een foto van het model afgebeeld. Linksonder zie je de eerste lijnen met het sepia light potlood. Het is een schematische opbouw waarbij ik werk met contouren en constructieve hulplijnen. Deze hulplijnen blijven staat totdat ik aan het einde van de tekening kom. De kneedgum gebruik ik heel weinig. In de volgende afbeeldingen zijn de hulplijnen nog altijd zichtbaar, ze verliezen wel van de arcering en accenten die er later zijn getekend. Rechts: een vergroting van deze fase. Waarbij de pupillen sterker zijn aangegeven als de donkerste en belangrijkste elementen.

De eerste arcering                                                                                                                        

Linksboven is het portret in de fase waarbij licht en schaduw delen overal duidelijk staan afgebakend. Rechts: het begin van de arcering. Kijk je naar de referentiefoto (afb. 1 linksboven) dan zie je dat het haar en een groot gedeelte van het gezicht in de schaduw staan. Onder: het eerste gedeelte dat arcering krijgt. Deze arcering zet ik licht en luchtig op in diagonalen. Voorzichtig krijgen de donkere delen van het haar een zwaardere toon. De diagonale arceerrichting hou ik vast.

Het haar en de nek

Links- en rechtsboven: de volgende gearceerde laag vult de wang aan. Het haar is donkerder dan de huidskleur. Bij de close-up (rechts) zijn constructieve schetslijnen nog duidelijk zichtbaar. Deze zijn licht opgezet en verliezen van de opgezette arcering. Onder: het haar heeft duidelijk lijnen en arcering gekregen die de vorm van het hoofd beter aangeven. De diagonale arcering vormt nu de basis. Het gezicht wordt begrensd door de donkere gedeelten: links en rechts van de ogen en de schaduw onder de kin, op de hals, waar de nekspier, als verticale vorm, een belangrijke rol speelt in dit portret. Deze worden opgezet met het tweede potlood, sepia deep.

De kleding opbouwen

Linksboven: vanaf dit moment gebruik ik alleen het sepia deep potlood. De kraag wordt gevormd door arcering. De rest van de kleding accentueer ik met lijnen. De lichte arcering dient als ondersteuning. Deze ontwikkeling kun je zien op de afbeelding linksonder en de close-up, de afbeelding rechts.

Eindresultaat

Op het eindresultaat zie je de opgerolde mouw als gedetailleerd accent op de voorgrond. De armen en beide handen blijven als schetslijn onaangeroerd staan. Het gedeelte rechts onder het gezicht blijft ook licht gearceerd om geen aandacht weg te trekken van het gezicht. Het schetsmatige karakter van deze portretstudie wil ik behouden, dus besluit ik om geen doezelaar te gebruiken om de arcering in z’n waarde te laten. Deze portretstudie is gedaan op een tekenblok van Strathmore, 114 grams papier op A2 formaat.