boek: ontroerend goed

Er is onroerend goed – vastgoed, buitenkant, status – en er is ontroerend goed – kunst, binnenkant, passie. Bij velen heerst het idee dat kunst een (linkse) hobby van de elite is en niet toegankelijk is voor "gewone mensen".

niet alleen voor de rijken

Galeries worden als hoogdrempelig ervaren, de prijzen zijn niet transparant en de teksten over de kunstwerken zorgen eerder voor verwarring dan opheldering. Maar er is ook goed nieuws: het bezitten van kunst is niet voorbehouden aan de rijken der aarde: er is al prachtige kunst te koop voor een paar honderd euro (als je maar goed zoekt en "vroeg" durft te kopen). De stap van kijken naar kopen is voor velen echter een obstakel: de kunstwereld kenmerkt zich door een geheel eigen taal en codes, die Manuela Klerkx en Oscar van Gelderen, zelf kunstkenners en -verzamelaars, in Ontroerend goed proberen te kraken. Hoe worden prijzen bepaald? Kun je onderhandelen met galeries? Hoe werkt een kunstbeurs? Er is zo veel keus: hoe weet ik welke kunst bij mij past en hoe en waar koop ik die? 

winactie

Ook zo benieuwd naar de kijk van Klerkx en Van Gelderen? Wij verloten 3 exemplaren onder abonnees die voor 23 maart 2018 een mail sturen naar info@kunstenaarmagazine.nl.

Manuela Klerkx

Werkte na haar studie filosofie twintig jaar in toonaangevende galeries in België, Nederland en Italië, en had zes jaar haar eigen galerie in Milaan waar zij werk toonde van onder ander.a. Marijn van Kreij, Navid Nuur en Jennifer Tee. Momenteel werkt ze als kunstagent in Amsterdam. Haar grote passie is het scouten, begeleiden én verkopen van kunst(enaars).

Oscar van Gelderen

Is kunstverzamelaar en uitgever van onder meer Dave Eggers, John Williams (Stoner) en Judas van Astrid Holleeder. Daarnaast gaf hij Wall and Piece van Banksy en het proefschrift van Renée Steenbergen uit: Iets wat zo veel kost, is alles waard (over verzamelaars in Nederland).