Recensie: Loving Vincent

Maakte Vincent van Gogh in 1890 zelf een eind aan zijn leven, zoals algemeen wordt aangenomen, of werd hij door een onbekende neergeschoten?

Met die vraag wordt gespeeld in de film ‘Loving Vincent’, maar de film is om een andere reden bijzonder. ‘Loving Vincent’ is een animatiefilm opgebouwd uit zo’n 65.000 met de hand geschilderde frames, beelden in de stijl van Van Gogh.

levende schilderijen

Het is in ‘Loving Vincent’ alsof de schilderijen van Van Gogh zich bevrijden uit de lijsten waarin ze gevangen zaten en tot leven komen. De gloedvolle kleuren, de karakteristieke toets, de landschappen en portretten van de meester, ze golven over het doek en brengen de laatste jaren van Van Gogh tot leven.
Onder leiding van de makers, Hugh Welchman en Dorota Kobiela, werkten ruim 125 kunstenaars in een loods in het Poolse Gdansk jarenlang aan ’s werelds eerste compleet geschilderde speelfilm. Het verhaal, een mix van historische feiten en verzonnen verwikkelingen, wordt aan de hand van 130 van Vincents schilderijen verteld. Acteurs spelen de personages in de film, maar deze beelden zijn daarna vastgelegd in geschilderde frames die qua kleur het palet van Van Gogh benaderen. Voor de flashbacks kozen de makers voor zwart-wit.

Trailer Loving Vincent.

1 jaar na zijn dood

Als de film begint is Vincent al een jaar dood. Armand Roulin, zoon van postbode Joseph Roulin met wie Van Gogh bevriend was, wordt gevraagd een brief van Vincent naar diens broer Theo in Parijs te brengen. Armand reist van Arles naar Parijs, maar ook Theo blijkt te zijn overleden. In de Franse hoofdstad spreekt hij mensen die de Van Goghs hebben gekend en raakt geïntrigeerd door het lot van de kunstschilder. Hij gaat op onderzoek en vertrekt naar Auvers-sur-Oise in het noorden van Frankrijk waar Vincent is gestorven.
Dankzij Armands speurtocht wordt ‘Loving Vincent’ enerzijds een detectiveverhaal, een ‘whodunnit’, anderzijds een biopic over de laatste jaren van Van Gogh. Tijdens zijn tocht ontmoet Armand een aantal mensen die we kennen van portretten zoals die onder andere te zien zijn in het Van Gogh Museum en in Museum Kröller-Müller: de zoeaaf, postbode Roulin, dokter Gachet, de serveerster en de bootjesverhuurder in Auvers, ze komen allemaal langs.

Loving Vincent still

flashbacks

Een kleine greep uit de vele schilderijen die geheel of gedeeltelijk in de film zijn te zien: Het Gele Huis, De Slaapkamer, Perenboompje in bloei, De Zaaier, Zonnebloemen. Vincent zelf speelt geen prominente rol in ‘Loving Vincent’, hij is te zien in flashbacks, maar komt vooral tot leven in de gesprekken met mensen die hem hebben gekend. Regisseur en schrijver Dorota Kobiela vertelt dat ze met ‘Loving Vincent’ twee van haar passies wilde combineren: film en schilderen. ‘Ik was 30 jaar toen het idee voor deze film ontstond, dat was ook de leeftijd waarop Vincent besloot te gaan schilderen. Ik heb mijn hele leven met depressie te kampen gehad. Nog meer dan door zijn schilderijen werd ik geïnspireerd door Vincents leven, hoe hij zichzelf oppakte bij tegenslag.’ Haar co-regisseur en producer Hugh Welchman, beklemtoont dat het werk van Van Gogh niet alleen populair is bij liefhebbers, maar ook wordt gewaardeerd door mensen die minder in schilderkunst zijn geïnteresseerd.

Reportage BBC over het maken van de film.

65.000 schilderijen

‘Hij was in verschillende beroepen mislukt, maar op zijn 28ste besloot hij te gaan schilderen en tien jaar later was hij een geniaal kunstenaar wiens werk mensen emotioneert en troost. We wilden graag zijn werk laten zien uit de latere periode van zijn leven, vandaar dat de film zich afspeelt in Arles, Auvers en kort in Parijs. We kozen portretten van mensen die dichtbij hem stonden op cruciale momenten.’
De makers hebben voor ‘Loving Vincent’ nauw samengewerkt met het Van Gogh Museum. ‘We zijn enthousiast over dit cinematografische meesterwerk’, aldus museumdirecteur Axel Rüger. Als film lukt het ‘Loving Vincent’ aan het einde niet helemaal de opgebouwde spanning vast te houden. Het verhaal is onderhoudend, maar niet meer dan dat. Wat de film over de laatste jaren van de geniale schilder interessant maakt, is de unieke animatie met 65.000 geschilderde frames.